Aanschafbelasting (bpm) voor plug-in hybride auto’s vanaf 2025 aangepast

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
< 1 min lezen
English version
Ingangsdatum: 1 januari 2025

Wat is er veranderd?

Het aparte tarief van de aanschafbelasting (bpm) voor plug-in hybride personenauto’s (stekkerauto’s) is verdwenen vanaf 2025. U berekent de bpm voor plug-in hybride personenauto’s (PHEV’s) nu op dezelfde manier als andere personenauto’s. Het hangt af van het model of de bpm verandert of gelijk blijft.

Als u een auto koopt of importeert, moet u bpm betalen. Hoeveel bpm u moet betalen, heeft onder meer te maken met de CO2-uitstoot van de auto. De Belastingdienst gebruikte tot en met 2024 een apart bpm-tarief voor plug-in hybride personenauto’s, omdat deze auto’s bij gebruik vaak meer CO2 uitstootten dan bij de testmeting.

De Europese Unie meet vanaf 2025 de CO2-uitstoot van nieuwe stekkerauto’s strenger en vanaf 2027 nog strenger. Nieuwe plug-in hybride auto’s krijgen daardoor een hogere CO2-uitstootwaarde. Het kabinet wil ervoor zorgen dat de bpm voor nieuwe plug-in hybride auto’s niet hoger wordt dan voor andere personenauto’s en schaft daarom het aparte bpm-tarief af.

Importeert u een plug-in hybride personenauto naar Nederland die al voor 2025 rondreed? Dan blijft de oude CO2-waarde gelden.

Voor wie?

  • Ondernemers die een plug-in hybride motorrijtuig kopen of importeren.

Wanneer?

De wijziging is ingegaan op 1 januari 2025.

Dit artikel is gerelateerd aan:

Nieuwe wetten app

Altijd op de hoogte blijven

Download de gratis Nieuwe Wetten App

Google Play store badgeApple App Store badge
Lees meer

Mobile app