Aanschafbelasting (bpm) voor plug-in hybride auto’s vanaf 2025 aangepast
Op deze pagina
Wat is er veranderd?
Het aparte tarief van de aanschafbelasting (bpm) voor plug-in hybride personenauto’s (stekkerauto’s) is verdwenen vanaf 2025. U berekent de bpm voor plug-in hybride personenauto’s (PHEV’s) nu op dezelfde manier als andere personenauto’s. Het hangt af van het model of de bpm verandert of gelijk blijft.
Als u een auto koopt of importeert, moet u bpm betalen. Hoeveel bpm u moet betalen, heeft onder meer te maken met de CO2-uitstoot van de auto. De Belastingdienst gebruikte tot en met 2024 een apart bpm-tarief voor plug-in hybride personenauto’s, omdat deze auto’s bij gebruik vaak meer CO2 uitstootten dan bij de testmeting.
De Europese Unie meet vanaf 2025 de CO2-uitstoot van nieuwe stekkerauto’s strenger en vanaf 2027 nog strenger. Nieuwe plug-in hybride auto’s krijgen daardoor een hogere CO2-uitstootwaarde. Het kabinet wil ervoor zorgen dat de bpm voor nieuwe plug-in hybride auto’s niet hoger wordt dan voor andere personenauto’s en schaft daarom het aparte bpm-tarief af.
Importeert u een plug-in hybride personenauto naar Nederland die al voor 2025 rondreed? Dan blijft de oude CO2-waarde gelden.
Voor wie?
- Ondernemers die een plug-in hybride motorrijtuig kopen of importeren.
Wanneer?
De wijziging is ingegaan op 1 januari 2025.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Wetswijzigingen
Externe links
Wet- en regelgeving
Mobile app