E-factureren aan de overheid
Op deze pagina
Levert u goederen of diensten aan de Rijksoverheid? Dan moet u een e-factuur sturen. Een e-factuur is een elektronische factuur. Ook decentrale overheden (zoals gemeenten, provincies en waterschappen) eisen soms een e-factuur.
Wat is een e-factuur?
U maakt en verstuurt een e-factuur via uw boekhoudpakket. Een e-factuur heeft codes waardoor de overheid de factuur automatisch kan verwerken. Handmatig in het systeem zetten is niet meer nodig. Dat moet nog wel bij papieren rekeningen en pdf-rekeningen. Kan het niet via uw boekhoudpakket of stuurt u maar af en toe een factuur aan de Rijksoverheid? Dan kunt het Leveranciersportaal gebruiken. Een pdf is geen e-factuur.
Wat moet op een e-factuur staan?
Bekijk welke gegevens verplicht zijn op uw e-factuur aan de Rijksoverheid. Op een e-factuur moeten meestal dezelfde gegevens staan als op een andere factuur, zoals:
- factuurnummer en factuurdatum
- omschrijving van de goederen of diensten
- ordernummer/referentie
- btw-tarief
Hoe verstuurt u een e-factuur?
E-factureren kan op 3 manieren:
- Als u met uw administratiesoftware geen e-facturen kunt sturen, kunt u uw boekhoudpakket met een serviceprovider koppelen aan de internationale standaard Peppol.
- Als u met uw administratiesoftware geen e-facturen kunt sturen en u stuurt af en toe een factuur aan de Rijksoverheid, dan kunt u het Leveranciersportaal gebruiken.