Nachtregister bijhouden
Biedt u overnachtingen aan? Dan moet u een nachtregister bijhouden.
Meer weten of direct regelen
bij uw gemeente, provincie of waterschap
Biedt u overnachtingen aan, bijvoorbeeld in een hotel, bed & breakfast (b&b) of jachthaven? Dan moet u een nachtregister hebben. In een nachtregister zet u:
- wie er bij u overnachten
- wanneer uw gasten overnachten
Dat is belangrijk voor hulpdiensten, bijvoorbeeld als er brand uitbreekt. U heeft het nachtregister ook nodig voor de aangifte toeristenbelasting.
Nachtregister aanvragen bij gemeente
Bij sommige gemeenten kunt u een nachtregister aanvragen of downloaden. U mag ook op uw eigen manier een nachtregister bijhouden. U zet dan de informatie in uw nachtregister die de gemeente nodig heeft, zoals:
- naam en woonplaats van de gast die de boeking deed (hoofdboeker)
- aantal personen
- aankomstdatum en vertrekdatum (aantal overnachtingen)
- welk identiteitsbewijs de gast laat zien
Bekijk bij uw gemeente wat de eisen voor het nachtregister zijn. De gemeente bepaalt ook hoe lang u het nachtregister moet bewaren.
Geen identiteitsbewijs kopiëren of bewaren
U mag het identiteitsbewijs van uw gasten niet tijdelijk bewaren of er een kopie van maken. En u mag niet het burgerservicenummer (BSN) van uw gasten registreren. In de hele Europese Unie (EU) geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze privacywet zegt dat u een goede reden (een wettelijke verplichting) moet hebben om een kopie van iemands paspoort te bewaren.
Digitaal nachtregister aanvragen met de Berichtenbox
U kunt de Berichtenbox gebruiken om een nachtregister bij de gemeente aan te vragen of de gegevens uit het nachtregister digitaal aan te leveren. De Berichtenbox is een beveiligd e-mailsysteem waarmee u als ondernemer digitaal berichten uitwisselt met Nederlandse overheidsorganisaties.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)